dimecres, 8 de juny del 2016

El sardanime a la postguerra.



Aquest diumenge començarem una sèrie de programes sobre la evolució del sardanisme entre 1939 i 1949. 
Podrem constatar que hi va haver una destacada i lògica disminució del sardanisme durant aquella dècada tan dura pel poble català i tanmateix constatarem que a Europa la cosa no va anar millor, si més no a principis de la dècada dels 40.


Tal com tenim per costum, a la vegada que podrem escoltar sardanes estrenades durant l'any que parlem aquell dia, també us oferirem músiques d'aquell període, així com documents sonors de l'època.

                                                  Any 1939
Aquell 1939 es van composar un total de només 25 sardanes. Una quantitat ínfima si la comparem amb el 1935 que van ser 111 i de les 139 del 1929.

De les sardanes estrenades aquell 1939, no en consta cap que fos estrenada a Barcelona, tot i que és on se n'han estrenat més, fins ara 1840.

De les 25 sardanes estrenades aquell any en Jaume Ventura Tort en va estrenar una , en Joaquim Palmada 3, en Pere Mercader una, en Lluis Buscarons també una, 1 en Rosend Palmada, els germans Juanola i Reixach en van compondre, 4 en Francesc i 1 en Jaume.
 
                                                    Cobles

Aquell 1939 ens consta que es va constituir la cobla Reus, encara avui  en actiu.
També hem constatat la formació de diverses cobles, en total 13, totes extingides, entre elles Mataró E. Y D.  Constituïda a Mataró l’any 1939, dissolta l’any 1950 Després va actua com: Mataró, Pral de Mataró i Laietana. Entenem que el cognom d’aquesta cobla vol dir Educación y Descanso, o sigui de la falange, els músics havien de sobreviure. 
Hem trobat que es van dissoldre 6 cobles constituides anys abans.